вторник, 9 юни 2009 г.

ДА БЪДЕШ ПЪРВИ ИЛИ ПЪРВЕНЕЦ

Хубаво е човек да се замисли над дилемата да бъде първи или първенец. Аз май ще трябва по-напред да си разгадая двете понятия, защото така ще мисля по-ясно. Защото ежедневно нищо чудно да ги употребява човек като синоними /и защо и да не са?/. Първи. Първенец.
В Тълковния речник срещу думата първи пише: „числ. 1. Който стои или се явява в началото, пред който няма друг по място, време, положение или някакви качества. Първи номер. Първи сняг. Първа рожба. Стоях на първия ред. Пръв човек в село. 2. Който върши или е извършил нещо по-рано от другите. Аз първа го видях. 3. прен. Най-важен, неотложен. Първа задача. Първо качество – най-хубавото, най-ценното качество.
Аз обичам да съм първа. По всички тези три тълкувания на думата първи нямам нищо напротив да бъда първа. Само че не на всяка цена и не винаги. Да видим какво пише срещу думата първенец пак в Тълковния речник и пак ще размишлявам колко ми харесва да бъда първа. /Интересно е не само колко ми харесва, но и дали мога, дали умея да бъда първа. Защото иначе ще заприличам на онзи като от вица, където, като се събудил, и краката му отвити./
Първенец м. 1. издигнат, изтъкнат човек в селище или област. Първенец на града. 2. пръв по успех абитуриент, студент и др. от един курс или випуск. Училищен първенец. 3. първа мъжка рожба, пръв син. 4. пръв тим, борец, състезател и т. н.
Всеки човек притежава определено достойнство. Така също и всеки човек се нуждае от определено съчувствие. При всяка отделна личност скалата на достойнството и съчувствието е с различна височина. Но дали всеки сам определя това? Или оставя тази работа на обществото? Донякъде да, донякъде не. И така: да бъдеш първи или първенец? Аз искам да съм първа. Но човечеството е общество, което означава, че не съм сама и не сме единици. Тогава не мога единствено аз да съм първа. Без да знам или даже да подозирам, аз си мисля, че първа откривам топлата вода, но … някой вече я е открил. Пък и е много уморително все да бъдеш първи. Може би защото не умея да се мотивирам добре. Да си първи само за да си първи, хич не върви. И като се замисля, сигурно е много самотно там отпред. А аз не се чувствам самотна. Това означава, че не винаги съм първа, защото не го искам на всяка цена. Нека до мен да има някой, че , ако залитна, да има на кого да се опра. И да има ри кого да си почина. Пък като си почина, ще го изпреваря и ще го изчакам, че да сме двама първи. Според мен първите са като кокичетата. Всички ги чакат, всички толкова много им се радват. Но дали се радват точно на тях или защото знаят, че кокичетата водят пролетта! Първите кокичета са винаги сред снега – сами сред студа. И първи умират. Но идва пролетта, пролетта …Първите са жертви. Ама са първи. На мен ми харесва да бъда първа. Само че дали успявам? Защото ни учат да преживяваме, но ни убягва учението как да живеем. Дали, ако се втурна стремглаво да бъда първа, ще добавя живот към годините?
Дали не винаги съм първа, защото се стремя да бъда първенец? Там някъде в тълкуванието на думата на помощ дойде числителното първи. И какъв гениален извод правя сам: да бъдеш първенец включва и да бъдеш първи. Първенец се става, само ако познаваш всяко стъпало, по което тичаш нагоре, а не само като стъпваш по стъпалото. Първенец е призвание и начин на живот. / това може би важи и за първи /.
Някой е вложил много разум в двете понятия поотделно. Първи е определено в българския език като числително. Ние числителните имена в училище не ги учим на първо място. Първенец е съществително име – с него започваме изучаването на частите на речта. С числителните само броим нещата, а със съществителните наименуваме, определяме самите неща. И какво следва от тези мои тълкувания. Все пак не е задължително всички да имат моите познания по българска граматика, а и да ги имат, не е задължително да им провокират съзнанието. Но аз така и така стигнах до тези разсъждения, поне да си изведа извод. Че нали върху това умувам: да бъдеш първи или първенец. Първенецът прави нещо, с което това, до което първият е достигнал пръв, да остане и занапред.
Много ми харесва този мой извод, но аз в какво съм първенец?

Няма коментари:

Публикуване на коментар